-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)
-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:3516 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:22

چرا خداوند مساجد را بهترين مكان در روي زمين ميداند؟

مساجد، در نزد خداوند متعال، از هر مكاني دوست داشتنيتر هستند، چنان كه در روايت آمده است كه: پيامبر6 به جبرئيلفرمود: اي جبرئيل! كدام بقعه، از همة بقاع نزد خداوند دوست داشتنيتر است؟ جبرئيل فرمود: مساجد، و از ميان اهل مسجد هم كسي نزد خدا دوستداشتنيتر است كه اوّل از همه داخل شود و آخر از همه خارج شود.( وسائل الشيعه، شيخ حرّ عاملي، ج 5، ص 294، نشر آل البيت. )

برخي عواملي كه سبب شدهاند، مسجد از همة مكانها نزد خداوند، عزيزتر باشد عبارتند از:

1. محلّ عبادت است: در فرهنگ ديني، نام مسجد، يادآور بندگي و كرنش در پيشگاه خداوند متعال است. مسجد، يعني جايگاه سجده، و سجده، اوج عبادت و بندگي انسان براي خداست: السجود منتهي العبادة من بني آدم.( بحارالانوار، محمد باقر مجلسي;، ج 82، ص 164، مؤسسة وفأ، بيروت. )

قرآن كريم، در آيات فراواني، بر جنبههاي عبادي مسجد تأكيد فرموده است: وَ مَسَـَجِدُ يُذْكَرُ فِيهَا اسْمُ اللَّهِ كَثِيرًا;(حج،40) و مساجدي كه نام خدا در آن بسيار برده ميشود.; وَ مَنْ أَظْـلَمُ مِمَّن مَّنَعَ مَسَـَجِدَ اللَّهِ أَن يُذْكَرَ فِيهَا اسْمُه;(بقره،114) كيست ستمكارتر از آن كس كه از بردن نام خدا در مساجد او جلوگيري كرد؟; وَ أَنَّ الْمَسَـَجِدَ لِلَّهِ فَلاَتَدْعُواْ مَعَ اللَّهِ أَحَدًا ;(جن،18) و اين كه مساجد از آن خداست، پس هيچ كس را با خدا نخوانيد.; وَأَقِيمُواْ وُجُوهَكُمْ عِندَ كُلِّ مَسْجِدٍ وَ ادْعُوهُ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّين;(اعراف،29) و توجه خويش را در هر مسجد ]به هنگام عبادت[ به سوي او كنيد; او را بخوانيد، در حالي كه دين خود را براي او خالص گردانيد.

2. دور كردن انسان از مظاهر دنيا: خداوند متعال، مسجد را از اين جهت كه مظهرِ توجه انسان به خداست، از همه جا بيشتر دوست دارد; به همين جهت، بدترين مكانها نزد خدا بازار است، زيرا بازار، مظهر دنيا و توجه انسان به دنياست. در روايتي جبرئيلبه پيامبر6 ميفرمايد: بدترين مكانها نزد خدا بازارها هستند، و بدترين اهل بازار نزد خدا، كسي است كه از همه زودتر وارد آن و از همه ديرتر از آن خارج شود.( وسائل الشيعه، ج 17، ص 469. )

3. تعاون اجتماعي: مسجد، پايگاه عمومي مسلمانان و محلّ حضور قشرهاي گوناگون اجتماع است; از اين رو، جايگاه مناسبي براي تعاون و مشاركت مسلمانان است. امام رضا7 در گفتاري نوراني، يكي از فوايد سازندة نماز جماعت را ـ كه معمولاً در مسجد اقامه ميشود ـ تعاون و همكاري مسلمانان در برّ و تقوا برشمرده است.( وسائل الشيعه، شيخ حرّ عاملي، ج 5، ص 372، نشر اسلامية، تهران. )

4. احياي ارزشها: مسجد در جايگاه اصيل خود، يك الگوي ارزش گذاري است. در مسجد است كه نيازمند و ثروتمند و رئيس و زيردست و فرمانده و...، همه در كنار هم قرار ميگيرند و فقط ارزشهاي حقيقي، هم چون تقوا و جهاد، سبب برتري اشخاص است. بر پاية فقه اسلامي، شايسته است، آنان كه از فضيلتهايي هم چون علم، تقوا، ايثار و جهاد برخوردارند، در صف اول نماز جماعت بايستند.( عروة الوثقي، سيد محمد كاظم طباطبايي، ص 300، نشر وجداني. )

5. پاسداري از عدالت: از هنگامي كه پيامبر6، مسجد را بنا نهاد، همواره آنان كه مورد ظلم و تجاوز قرار ميگرفتند، به مسجد پناه ميآوردند; به اين ترتيب، داد مظلومان از ظالمان، در مسجد گرفته ميشد. قضاوتهاي عليدر دكة القضأ مسجد كوفه، در جهت همين هدف بود; و هم چنين امام مهديغ، قيام خود را براي گسترش عدالت، از مسجد آغاز ميكند.

6. امر به معروف و نهي از منكر: در حديثي آمده است كه امامميفرمايد: مسجد، پايگاه جوان مرداني است كه در برابر تعرّض به مقدسات ديني بر ميآشوبند و عرصه را بر متجاوزان به حريم دين تنگ ميكنند.( مسجد نمونه، رحيم نوبهار، ص 67، نشر ستاد اقامة نماز. )

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.